piątek, 23 września 2011

KRÓTKA HISTORIA POCHODZENIA KOTÓW DOMOWYCH

Przodkowie domowych kotów pojawili się na Ziemi około 12 mln lat temu. Współczesne koty pochodzą od dawnych drapieżnych miacyndów, to potomkowie pierwotnych ssaków mięsożernych - kreodontów.
Z tej jednej linii powstały lwy, tygrysy, i gepardy. Badacze są zgodni ,że przodkiem współczesnych kotów domowych jest afrykański dziki kot. Pierwsze koty udomowiono dopiero 2000 lat p.n.e. Jako pierwsi dokonali tego starożytni Egipcjanie, którzy wykorzystywali koty do polowania na gryzonie w spichlerzach ze zbożem.W mitologii egipskiej Bastet - bogini miłości i płodności przedstawiana była jako kot.
Fenicjanie przywieźli oswojone koty do Rzymu ok. 900r. p.n.e, skąd rozprzestrzeniły się one na całą Europę.
Krótkowłose koty ze starożytnego Egiptu rozprzestrzeniały się w powolnym procesie na cały świat, natomiast długowłose koty rodem z  Turcji, Iranu i Afganistanu poznano znacznie później. Pierwsze koty długowłose dotarły z Turcji do Włoch dopiero w XVI w. Jako ciekawostkę należy wspomnieć, że w średniowieczu koty były uważane jako wysłannicy diabła, stąd nie miały one łatwego życia w tym okresie naszej historii.
Reasumując, patrząc na naszych ulubieńców, aż trudno uwierzyć, że mają tak długi i ciekawy rodowód.
W następnym blogu krótko o kocich zmysłach. Zapraszam.

5 komentarzy:

  1. Bardzo fajny artykuł. Jestem pod wrażeniem. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem zdania, że kotki to świetne i fajne zwierzaki oraz dobre są do domów zamkniętych. Dla mnie najbardziej podoba się kociak Bengalski https://abc-kot.pl/kot-bengalski/ i jeśli wszystko się uda to właśnie takiego kociaka chcę mieć u siebie w domu. Mam nadzieję, że moje marzenie się spełni.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawie napisane. Gratuluję i pozdrawiam serdecznie !!!

    OdpowiedzUsuń
  4. Mi najbardziej podoba się kociak syberyjski https://abc-kot.pl/kot-syberyjski/ i zawsze było to moje marzenie. Dziś mam już takiego kota u mnie i moim zdaniem nie ma ciekawszego kota.

    OdpowiedzUsuń
  5. Uważam, że koty to są jedne z najbardziej sympatycznych zwierząt. Fajny artykuł jest o nich w https://psy24.pl/aktualnosci,ac145/jak-nauczyc-kota-korzystac-z-kuwety,4409 i jestem zdania, że nauka korzystania z kuwety jest bardzo istotna. Tym bardziej, iż kociak musi załatwiać się właśnie w tego typu miejscach.

    OdpowiedzUsuń